Toiminnan runko
- Työskentele luokan kanssa joko yhdessä Sanataidekoulun opettajan kanssa tai ohjaa oppimiskokonaisuus itse.
- Lue/kerro tarina Nepasta ja Palesta ja pohdi yhdessä oppilaiden kanssa, mitä eroa heidän ajattelussaan on.
- Ohjaa oppilaita piirtämään kuvat Nepasta ja Palesta kuullun tarinan perusteella.
- Ohjaa oppilaat pelaamaan ryhmissä Nepa ja Pale -peliä tutustuen/pohtien/tunnistaen negatiivisten ja positiivisten tunteiden vaikutusta tilanteisiin ja eri tilanteissa.
- Tutustuta oppilaat metaforakoneeseen ja tehkää ryhmien omat metaforakoneet.
- Ohjaa oppilaat kirjoittamaan oma tarina Nepasta ja Palesta. Kirjoitelmassa käytetään apuna ryhmän tekemää metaforataulukkoa.
- Huomioi palautteen annossa oppilaan itseluottamuksen vahvistaminen, vuorovaikutus ja vahvuudet.